1 Mart 2019 Cuma

MEYVE AĞAÇLARINDA AŞI İLE ÜRETİM


BİTKİLERDE ÜRETİM YÖNTEMLERİ:
       Bitkilerde genaratif yolla üretim ve vejatatif yolla üretim olmak üzere iki  yöntem vardır. Generatif yolla üretim; 1)Tohumla üretim, 2)Sporla üretim
Vejatatif yolla üretim; 1)Çelikle üretim, 2)Aşı ile üretim, 3)Soğan ve yumru ile üretim,
4)Daldırma ile üretim, 5)Ayırma ve bölme ile üretim, 6)Doku kültürü ile üretim.
Ben sizlerle Aşı ile üretim hakkında bilgi paylaşımında bulunmak istiyorum.

BİTKİLERDE AŞI İLE ÜRETİM: 
        Aşı ile üretim; a)Göz aşısı, b)Kalem aşısı olarak ikiye ayrılır.
Göz aşısı yapıldığı zamana göre Sürgün göz aşısı ve Durgun göz aşısı olarak ikiye ayrılır.
Göz aşısı çeşitleri; T göz aşısı, ters T göz aşısı, I göz aşısı, bilezik göz aşısı, flüt göz aşısı, yama göz aşısı, yongalı göz aşısı, boru göz aşısı, çifte göz aşısı 
Kalem aşısı çeşitleri: Gövdeye yapılanlar; Keçi ayağı(Kakma), Yarma, Kabuk(tek kanat-teksas çivili) Jüpiter, İngiliz, İngiliz dilcikli, İngiliz bindirme, İngiliz çatallı, Kenar, Dört kanatlı, Matkap, Yılmaz ve Z aşı gibi çeşitleri vardır.
Kök'e yapılanlar; Gaga, İmdat, Epikotil ve gövdeye kök aşısı gibi isimler alır.
Kalem aşıları, ilkbaharda vejetasyon dönemi başlangıcında yapılır. Vejetasyon dönemi başlangıcı bölgelerimizdeki iklim şartlarındaki değişmeye paralel olarak farklılık gösterir.
Göz aşılarında, aşılama zamanını belirleyen en önemli faktör, anaca su yürümesi, bitkinin kolay kabuk vermesidir. Kabuk verme, bitkinin kabuğunun bütünlüğünün bozulmadan odun tabakasından kolayca ayrılmasıdır. Bu şekilde bir kabuk ayrımı ise bitkilere su yürüdüğü dönemde gerçekleşir.
      Aşı yaparken bilgi gerekir, beceri gerekir, alet ve ekipman gerekir, metot gerekir, güvenilirlik gerekir, sıcaklık gerekir, zamanlama gerekir.

AŞI YAPARKEN DİKKAT ETMEMİZ GEREKEN HUSUSLAR:
        Aşı yapmadan önce aşı kalemlerini doğru şekilde alıp saklamak çok önemlidir. Aşı kalemi ağaç üzerindeki dalların uç kısımlarında bir yıllık sürgünlerden seçilir. Bu sürgünlerin olgunlaşmış, pişkin olanları tercih edilir. Mecbur kalınmadıkça ağacın iç kısmından gövdeden çıkan obur dallardan aşı kalemi alınmaz. Kesim öncesi ellerin temizliği ve kesim yapılan aletlerin dezenfekte edilmesi önemlidir. Alınan sürgünlerin hiç bir şekilde nem kaybetmesine izin verilmez.
      Aşı kalemleri doğru zamanda, doğru sürgünlerden alınıp uygun koşullarda aşı zamanına kadar saklanmalıdır. Alınan kalemler etiketlenip, streç film ile hava almayacak şekilde sarılıp +4 derecede buzdolabının sebzeliğinde ya da bahçede dişli bir kum içinde 30 cm derinlikte açılan çukurda yatay olarak saklanmalıdır.
      Kalem aşılarında aşı kaleminde 2-3 göz kullanılır, göz aşılarında tek göz kullanılır. Göz aşılarında günübirlik alınan sürgünler, bekleyenlere göre daha sağlıklıdır. Kalem aşılarında Aşı sonrası açık yerler ve kalemin üst ucu aşı macunu ile kapatılıp, aşı bağı ile hava almayacak şekilde sarılmalıdır. Göz aşılarında aşı macunu kullanılmaz, aşı bağı ile fazla sıkmadan göz nem kaybetmeyecek şekilde sarılır ve 15.ci gün aşı bağı sökülür. Göz aşılarında aşının tutup tutmadığı, gözün üzerindeki yaprak sapının kendiliğinden düşmesi ya da dokunduğunda düşmesi ile belli olur.
      Aşı uygulamaları ile ilgili videoları hazırladıkça polen tozu youtube kanalımızdan sizlerle paylaşacağız. Bu videoların  link'lerini alt kısımda bulabilirsiniz.

                                               Makale Yazarı: Polentozu 1 
       
  Alttaki link'lerden aşı ile ilgili videolarımıza ulaşabilirsiniz
 
https://www.youtube.com/watch?v=x9Iui5NQs-g
                     
https://www.youtube.com/watch?v=PjdJmZ2lDqI&t=17s
                     


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder